نسیم عشق، شمیم مریم

دست نوشته ها، سفرنامه و گردشگری

نسیم عشق، شمیم مریم

دست نوشته ها، سفرنامه و گردشگری

آغاز به کار روزنامه اصفهان امروز

افتتاح روزنامه اصفهان امروز


آغاز به کار روزنامه اصفهان امروز، روزنامه ای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی چاپ صبح سال ۱۳۸۳ با حضور جمعی از خبرنگاران استان اصفهان
صاحب امتیاز: شرکت رسانه رویداد پارسی
مدیرمسوول: امیر اکبری
سردبیر: امیر اکبری


دوره آموزش غواصی در قشم- «مدرسه غواصی قرن 21»-1383

سفر به قشم از طرف مدرسه غواصی «قرن 21» (ستاره یک)

در تاریخ 15 خردادماه سال 1383 به مدت  یک هفته


پس از عزیمت یک هفته ای به شهر قشم و  گذراندن کلاسهای تئوری و عملی غواصی و سفر به اعماق دریا، جلوها و زیبایی های آفرینش را متحیّرانه به نظاره نشستیم و از اعماق وجود پروردگار را سپاس گفتیم، سفری که اگر با علاقه و معرفت انجام پذیرد، مراتب دیگری از خلقت و نعمت های پرورگار و شخصیت انسان و نوع نگاهش به آفرینش را متجلی می کند.


آموزش زیر نظر استاد محسن عطاران از اساتید مجرب فدراسیون نجات غریق و غواصی ایران و سازمان هواپیمایی کشوری، مدرس بین المللی غواصی سه ستاره  Cmas  از ایتالیا و آمریکا، مدرس امداد و نجات، مدرس سقوط آزاد و پاراگلایدر  و...انجام پذیرفت.

مدیر موسسه قرن 21 کرج: مرحوم حمیدرضا مُصحف

مصاحبه مرحوم حمیدرضا مُصحف با روزنامه بین المللی 90 (ویژه غرب استان تهران)

 -         خودتان را معرفی بفرمایید:

حمیدرضا مصحف، ساکن کرج، متولد سال 1344، مدیر مسئول مدرسه غواصی و پاراگلایدر قرن 21 کرج

-         هدف شما از تاسیس مدرسه غواصی و پاراگلایدر قرن 21 چیست؟

به نام یکتا بخش جهان، درود بز خوانندگان عزیز، پیرامون ماهیت «مدرسه قرن 21» توضیحاتی را خدمتتان عرض می­نمایم. در جامعه ما تاکنون کمتر کسی مسئله هیجانات و یکسری از احساساتی که نمی شود با فیزیک بدن آنها را نشان داد، توجه شده است. این نوع هیجانات و احساسات در سطح زندگی انسانها، غالبا بصورت رفلکسهای منفی، به صورت مشکلات خانوادگی و یا در سطح کلان آن جامعه بروز میکند، پس به ناچار ما به روشها و عملکردهای مخصوصی احتیاج داریم که در هر نوع ورزش مفرح و هیجان انگیز این نوع احساسات را می شود بدست آورد و با تمرینات منظم به سوی یک هدف ارزشمند سوق داد در نهایت، ورزشهای هوایی مانند: سقوط آزاد، پاراگلایدر، پاراموتور و... ورزشهای آبی مانند غواصی، جت اسکی، اسکی روی آب و... می توانند در کنترل هیجانات منفی نقش، بسیار مؤثری ایفاکنند. همان طور که اندیشمندان و روانشناسان تکیه بر این مسئله دارند که انسان موجودی تک بعدی نیست، یعنی اینکه اگر یک بعد داشته باشد فقط فیزیک انسان مطرح است حال آنکه هریک از ما به نحوی می دانیم کلیه عملکردهای ما در سطح خرد یا کلان مربوط به فیزیک جسم ما نیست بلکه مربوط به چیزی فراتر از آن است که ماهیت جسمی آنرا نمی توان نشان داد.                 

-         در صحبتهایتان گفتید این نوع ورزش ها آرامش و شادی به انسان می بخشد به چه صورت کمی توضیح دهید ؟

زمانی که یک خلبان پاراگلایدر به ارتفاعات صعود می کند بدن آن شخص به خصوص مغز تحت تأثیر یک سری فعل و انفعالات غددی و شیمیایی قرار می گیرد که به نوسانات ریتم مغز در احساسات منجر می شود و نکته حساس دقیقا همین جا هست، چون ریتم مغز در آن لحظه با واقعیت هیجان روبروست کاملا به صورت مثبت تخلیه هیجانی می گردد و این آزمایش را در اولین پرواز خود می­تواند دقیقا و قطعا احساس کنید، به صورتی که تمامی بدن انسان مورد یک لرزش سراسری و خیلی خیلی سریع توام با کنترلی محسوس قرار می گیرد که البته زمان بعد از مهارت کافی پروازی به مدت یک الی دوساعته داشته باشید ولی این ارتعاشات و لرزشهای هیجانی بیش از دو الی پنج بار تکرار نمی شود که این مسئله بستگی به عملکرد سیستم ماوراء فیزیک شما در آن لحظه دارد.

-         بر می گردیم به زیر آب، آیا لذت زیر آب هم همان لذتی است که هنگام پرواز بدست می آوریم؟

از دید من این دو ورزش با یکدیگر قابل مقایسه نیستند تا فردی به زیر آب نرفته باشد و دنیای زیبای و جذاب زیر دریاها را تجربه نکرده باش و یا به ارتفاعات صعود نکرده باشد و لذت پرواز را به این صورت حس نکرده باشد نمی تواند لذت آن را توسط تعاریف کلامی حس کند و اختلافات آنها را از هم درک و تفکیک کند و من لذت این دو ورزش را با هیچ ورزش دیگری تعویض نخواهم کرد.

-         آیا بانوان هم می توانند در این آموزشها شرکت کنند؟

بله از بانوان محترم هم ثبت نام به عمل می­آید چرا که همه انسان ها اعم از زن و مرد باید توانایی بهره برداری از شرایط و امکانات موجود برای رسیدن به مدارج والاتر انسانی را دارا باشند و ما با شرایطی که تحت قوانین و موازین شرعی و دینی دین اسلام در مدرسه ایجاد کرده ایم محیطی کاملا مناسب برای استفاده بهتر بانوان از شرایط و امکانات را نیز فراهم نموده­ ایم.

-         ویژگی های این نوع ورزش ها را بیان و بفرمایید؟

ویژگی این نوع ورزش ها این است که نهایتا لذت فوق العاده ای را که از هیجانات خالص بهره مند می گردد نصیب ما می کند، در صورتی که معمولا برخی مردم به این نوع ورزش ها از زاویه ترس نگاه می کنند وانگهی ترس مقوله ای منفی نیست بلکه نسبت به آن شناخت بیشتری احتیاج است، پس در این صورت شما می توانید با ترس آشنا شوید و آن را به طور کامل تحت کنتترل و فرمان خود در آورید.

-         شرایط آموزش به چه صورت است؟

در هر نوع ورزش تدریس تئوری همراه با تدریس عملی انجام می­گردد، در پرواز با پاراگلایدر یکسری تمرینهای زمینی به اصطلاح چترکشی و بعد از آن پرواز در آسمان که به ترتیب از تپه اول و دوم و در آخر قله توسط هنرجوی انجام می گردد تا آمادگی کامل را به دست آورد.

در غواصی آموزش از سطح آب شروع و در نهایت به عمق 40 الی 50 متر زیر دریا ختم می­گردد که این تغییر عمق، در طی مراحل مختلف غواصی از یک ستاره تا چهار ستاره امکان پذیر خواهد بود.

در ضمن یادآوری می کنم سن افرادی که مایلند در این نوع ورزشها شرکت کنند، باید حداقل 16سال تمام و حداکثر 50سال باشد، شایان ذکر است که متقاضی بایستی از سلامت و قدرت بدنی مطلوبی برخوردار باشد.

-         لوازم و تجهیزات هنگام آموزش به چه صورت در اختیار هنرجویان قرار خواهد گرفتت؟

کلیه لوازم و تجهیزات در مدت آموزش از طرف مدرسه در اختیار هنرجویان قرار خواهد گرفت و نیاز به صرف هزینه بیشتری نخواهد بود.

-         بعد از اتمام دوره آموزشی، به افراد چه مدرکی ارائه می­شود؟

پس از آنکه هنرجو با موفقیت یک دوره را به پایان می رساند یک گواهینامه بین الملی از کنفدراسیون CMAS ایتالیا و یک گواهینامه خلبانی پاراگلایدر از سازمان هواپیمایی کشوری ایران برای خلبانی پاراگلایدر صادر می گردد.

-         در پایان با توجه به اینکه توسط شخص شما برای اولین بار در کلان شهر کرج این نوع ورزشهای هیجان انگیز و حرفه ای تأسیس و به مرحله اجرا در آمده است، برای جوانان و مردم ورزش دوست چه صحبتی دارید؟

اولا از استاد گرانقدرم جناب آقای محسن عطاران که امیدوارم بتوان زحمات بی شائبه ایشان را جبران کنم، کمال تشکر و سپاسگزاری را دارم.

ثانیا به جوانان و مردم عزیز به عنوان یک دوست باید بگویم برای یک بار هم که شده کلیه تفکرات و احساساتی را که نسبت به زندگی داریم مرور کنیم، ما در این مورد نهایت سعی و تلاش خود را می کنیم، تا در مسیری که ایجاد کرده ایم، علاقمندان بتوانند هیجانات خود را به نحو مطلوب و صحیح برای رسیدن به هدفی والاتر مورد استفاده قرار دهند و از لذتی غیرقابل توصیف برخوردار گردند، وجود تک تک عزیزانی که از احساسات و هیجانات بالایی برخوردار هستند برای شخص من ارزشمند و قابل تقدیر می باشد و در خاتمه به چند بیت شعر اکتفا می کن:

ما ز بالاییم و بالا می رویم           ما زدریاییم و دریا می رویم

ما از آنجا و از اینجا نیستیم        ما ز بی جاییم و بی جا می رویم

به اعتقاد شخصی خودم، من مرگ در آسمان و زیر آب را ترجیح می دهم

خدای آسمان و دریا یاور و یاور همگی شما

 

تیم آموزشی بهار 1383

مرحوم حمیدرضا مصحف و وحید صلواتی