نسیم عشق، شمیم مریم

دست نوشته ها، سفرنامه و گردشگری

نسیم عشق، شمیم مریم

دست نوشته ها، سفرنامه و گردشگری

دمکش، چشمه ای اسرار آمیز

دمکش

چشمه ای که نفس می کشد!


      استان گیلان با داشتن جاذبه های طبیعی و تاریخی متنوع و فراوان، یکی از مقاصد دیدنی مسافران و گردشگران داخلی و خارجی محسوب می شود. در این سرزمین کهن، مکان هایی با رمز و راز نهفته وجود دارد که هنوز بسیاری به علل آن پی نبرده اند.

یکی از این جاذبه ها ، که توفیق حاصل شده چندین مرتبه در کنار آن باشیم، چشمه دمکش است، که با ویژگی خاص خود همه را شگفت زده کرده است، این چشمه طبیعی در سالهای اخیر ثبت ملی شد، این چشمه در روستای فکجور که دارای ۳۰ الی ۴۰ خانوار است واقع شده، مردم زحمتکش و خونگرم و مهمان نواز این منطقه کشاورزی مشغولند و عمده محصول آنان مرکبات است.

برای رسیدن به این روستا باید از جاده ای بسیار زیبا با پیچ و خم و انبوه درختان گذر کرد، هوایی کاملاً ییلاقی و خنک در فصل تابستان هر مسافری را به این سمت می کشاند، جنگلی بودن منطقه، محیطی بسیار زیبا و فرح بخشی برای بازدید کنندگان فراهم می‌آورد تا یک روز خوب را در کنار خانواده در کنار آن بگذرانید. البته اگر شانس با شما یار باشد و آب در چشمه جریان داشته باشد، خوش شانس تر خواهید بود. 

ادامه مطلب ...

بهشت غارنوردان، غاردانیال

سفر به سرزمین اسرارآمیز 


غار دانیال


بهشت طبیعت گران و غارنوردان



این بار هم به سراغ یک مکان بکر و زیبا می رویم، مقصد ما غار استثنایی دانیال است، طبیعت زیبا و غار آبی در دل کوه که به عنوان بهشت غارنوردان مشهور شده است، با یک تیتر چند نشان!  دیداری که برای هر گروه سنی جالب و بیادماندنی خواهد بود.

برای دیدن این پدیده ی دلفریب که در محیطی سرد و تاریک، انتظار شما را می کشد، بهتر است با گروهی بلد همراه شوید، که علاوه بر تشریح زوایای مختلف غار و ارائه ی اطلاعات ضروری و عمومی، اصول کاربردی غارنوردی و کوهنوردی را برایتان شرح دهند تا با علم به محیط اطرافتان، سفری ایمن را تجربه کنید.


    وقتی قلم و کاغذ به دست گرفتم، یکی از همسفریان گفت، ننویس! بگذار این مکانهای دست نخورده باقی بماند، معرفی که شود، مردم سرازیر می شوند، آنوقت خیلی از افراد بی مسئولیت اثری از این زیباییها باقی نمی گذارند!!!

.... جمله کنایه دارش هم درست بود  هم نادرست، واقعا چرا نباید از این امکانات خدادادی و زیبا مردم آگاه باشند و استفاده ببرند و مانند بسیاری از کشورها که ضمن حفظ محیط زیست، با جذب توریست و اشتغال زایی بهترین استفاده عاید، منطقه و کشورشان شود !؟

  

ادامه مطلب ...

کندلوس - دیو چشمه

کندلوس، دهکده ای زیبا به بلندای تاریخ


دیو چشمه، چشمه ای که نمک گیر می کند


نخستین بار نام "کندلوس" را در نوجوانی و به هنگام بازدید از مجموعه فرهنگی – تاریخی نیاوران، عمارت و کاخ موزه صاحبقرانیه، در اثر نقاشی از این روستا شنیدم،  اثر استاد مسلم نقاشی ایران «کمال الملک»، ظاهرا کمال الملک در سفری که همراه با ناصرالدین شاه به این روستا داشته است، این تابلو ارزنده را خلق و شاه نیز درخاطراتش از آن یاد کرده است.

هر چند زیبایی های طبیعی منطقه بی نظیر است، اما از جمله فعالیت هایی که به کندلوس جلوه خاص بخشیده و موجب شهرت این دهکده برپایی دو موزه "مردم شناسی" و " گیاهان داروی" است.

 

دسترسی: کندلوس در استان مازندران است از توابع بخش کجور، از کرج که وارد جاده چالوس شدید، 6 کیلومتر بعد از شهر مرزن آباد، به جاده‌ای فرعی و آسفالت در سمت راست، (به نام دوآب کجور) وارد می شوید، بعد از پیمودن ۴۲ کیلومتر در جاده‌ای پر پیچ و خم و بسیار زیبا و با توجه به تابلوهای مسیر وارد کندلوس می‌شوید، (75 کیلومتری جنوب شرقی نوشهر)

اگر از آن دست افرادی هستید که به دقت از لحظه لحظه سفرشان استفاده می کنند و علاقمند به طبیعت، تاریخ و تمدن کشور هستید، یک روز کامل را برای بازدید از این روستا و موزه زیبای آن کنار گذارید، دو ساعتی غرق در آثار جمع آوری شده در این موزه خواهید شد.

 

ادامه مطلب ...