نسیم عشق، شمیم مریم

دست نوشته ها، سفرنامه و گردشگری

نسیم عشق، شمیم مریم

دست نوشته ها، سفرنامه و گردشگری

دمکش، چشمه ای اسرار آمیز

دمکش

چشمه ای که نفس می کشد!


      استان گیلان با داشتن جاذبه های طبیعی و تاریخی متنوع و فراوان، یکی از مقاصد دیدنی مسافران و گردشگران داخلی و خارجی محسوب می شود. در این سرزمین کهن، مکان هایی با رمز و راز نهفته وجود دارد که هنوز بسیاری به علل آن پی نبرده اند.

یکی از این جاذبه ها ، که توفیق حاصل شده چندین مرتبه در کنار آن باشیم، چشمه دمکش است، که با ویژگی خاص خود همه را شگفت زده کرده است، این چشمه طبیعی در سالهای اخیر ثبت ملی شد، این چشمه در روستای فکجور که دارای ۳۰ الی ۴۰ خانوار است واقع شده، مردم زحمتکش و خونگرم و مهمان نواز این منطقه کشاورزی مشغولند و عمده محصول آنان مرکبات است.

برای رسیدن به این روستا باید از جاده ای بسیار زیبا با پیچ و خم و انبوه درختان گذر کرد، هوایی کاملاً ییلاقی و خنک در فصل تابستان هر مسافری را به این سمت می کشاند، جنگلی بودن منطقه، محیطی بسیار زیبا و فرح بخشی برای بازدید کنندگان فراهم می‌آورد تا یک روز خوب را در کنار خانواده در کنار آن بگذرانید. البته اگر شانس با شما یار باشد و آب در چشمه جریان داشته باشد، خوش شانس تر خواهید بود.  دسترسی به چشمه فکجور دمکش، چشمه دمکش در منتها الیه شرق استان گیلان و در شهرستان رودسر و بعد از گذشتن از مناظر زیبا بعد از روستای قاسم آباد و قبل از چابکسر، در منطقه ای بسیار زیبا در روستای فکجور اوشیان واقع شده است. این روستا از جنوب به سلسله جبال البرز، از شمال به روستای کرات محله، از غرب به میش سرا و از شرق به کبوتر آبکش ختم می شود، از ابتدای جاده ساحلی به طرف جنگل 5 کیلومتر است و با استفاده از تابلوهای راهنما به چشمه خواهید رسید.


خصوصیات چشمه: چشمه دمکش در زیر یک درخت کهنسال افرا قرار دارد. از داخل گودال بزرگی که در زیر درخت وجود دارد، آب به صورت گردابی بیرون می ریزد. در نگاه اول اینگونه برداشت می شود که آب از تنه درخت بیرون می آید.

دمکش به معنی نفس کشیدن یا همان دم و بازدم است. چون آب چشمه برای مدتی قطع می شود اهالی نام آن را چشمه دمکش نهادند به معنی چشمه ای که دم و بازدم دارد.

آمدن این آب همیشگی نیست و دم به دم است؛ یعنی گاهی در طول شبانه روز و حتی چند روز به کلی خشک است و آبی ندارد، گاهی هم چند روز به طور مستمر آب دارد. از نشانه های جاری شدن آب، نسیم خنکی است پیش از آمدن آب چشمه می وزد و در رودخانه جریان می یابد.

این بسته به شناس شماست، برخی گاهی ساعتها در جلوی چشمه در انتظار دیدن لحظه بالا آمدن می نشینند تا از این آب کمی به دست و صورتشان بزنند و بنوشند.

با جاری شدن آب، در اوج ساعات آبدهی، ۶۰ اینچ آب (در هر ثانیه 574 لیتر) از این چشمه بیرون می آید. تاکنون محققان زیادی برای کشف اسرار این چشمه به آنجا سفرکرده و هرکدام نظریات مختلفی ارائه داده اند. برخی این خاصیت را جزر و مد چشمه می دانند، البته بارشهای متعدد باران در خشکی چشمه موثر است.

به گفته اهالی محل قبلاً کارشناسانی به این محل آمدند و آب گوارای چشمه را آزمایش کردند و اعلام کرده اند آب قلیایی چشمه حاوی املاح معدنی مفیدی از جمله آهن و یون می باشد و برای دفع سنگ کلیه و بیماریهای کلیوی و جبران کمبود آهن بسیار مفید و سودمند می باشد.

از نکات جالب دیگری که در این منطقه وجود دارد این است که حدوداً ۴۰ متر بالاتر از این چشمه، چشمه ای دیگر وجود دارد که به صورت طبیعی و ممتد آب در آن جاری است.

این چشمه در ملکی خصوصی متعلق به خانواده مهدوی است که اجازه بازدید و استفاده از آب چشمه و باغ را به عموم داده است و با پرداخت مبلغ مختصری از امکاناتی که برای استقرار میهمانان تدارک دیده شده می توان استفاده کرد و با خودرو می توانید به راحتی تا نزدیک ترین نقطه منتهی به چشمه متوقف شود.

تقریبا در مدتی که در روستای قاسم آباد ساکن بودیم، برای استفاده از طبیعت و تامین آب آشامیدنی، به چشمه دمکش مراجعه می کردیم، البته گاهی پیش از مراجعه با مالک تماس می گرفتیم و از جاری بودن آب اطمینان حاصل می کردیم.

ریخت و پاش زباله فاجعه است، همه میهمانان و مسافران اذعان دارند که در کنار زیبایی های شمال کشور، چرا این مناطق سرشار از پسماند و آلودگی است؟ هر چند عللی از جمله: عدم امکان دفن، کمبود کارخانه بازیافت و امکانات محدود شهرداریها در زمینه جمع آوری زباله بی تاثیر نیست، اما علت اولیه بی مبالاتی مسافرانی است که به این مناطق سفر میکنند. بسیار مشاهده می شود برخی بی مسئولیت از داخل خودرو زباله خود را خیابان و معابر پرتاب می کنند!

 

آلودگی محیط زیست مقایر با دستورات دینی و فرهنگی است.


درود بر گروه های مردم نهاد 


که هراز گاهی سواحل و جنگل های شمال را رایگان و داوطلبانه پاکسازی می کنند.




ورودی چشمه دمکش





استفاده میهمانان از آب چشمه








چایخانه خصوصی چشمه دمکش

در این لحظه جریان آب چشمه از زیر درخت متوقف شده است





نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.