نسیم عشق، شمیم مریم

دست نوشته ها، سفرنامه و گردشگری

نسیم عشق، شمیم مریم

دست نوشته ها، سفرنامه و گردشگری

آبتنی در آبگرم طبیعی فلکده

یکی از بکرترین جاذبه های توریستی جنگل های تنکابن استان مازندران


فلکده

آبگرم بکری که از دل صخره می جوشد


تصورش را بکنید در نیمه اردیبهشت ماه، یک روز پس از طراوت هوا و جنگل باران خورده، به نقطه از بهشت در دل جنگلهای دوهزار و سه هزار تنکابن بروید، از شهسوار که به طرف خرم آباد حرکت می کنی، کوچه پس کوچه های آکنده از شمیم بهار نارنج، مست مستت می کند و نسیم و خنکهای هوا تا عمق جسم و روحتان نفوذ میکند و شما را آماده می کند تا پس از گذشتن از یک جاده جنگلی زیبا، رویایی و مفرح با درختان بلوط و افرا، کاج و سرو و گیاهان سرسبز که تنها صدای گوشنواز پرندگان و رودخانه شما همراهی میکند، به آبگرم فلکده برسید و از بابت این همه زیبایی و تنوع و رنگ و طراوت، سپاس خالق را به جای آورید.

پس از دو ساعتی پیاده روی، آبتنی در آبگرم دل کوه، لذت وصف ناپذیر و فراموش نشدنی را در این زندگی پر هیاهو، تجربه می کنید، مثل یک خواب، یک رویا، جفا است اگر بگویم فقط به نیت استفاده از آبگرم فلکده راهی این سفر یک روزه شده ایم، زیرا مسیر آنقدر زیباست که بخشی از مقصد به حساب می آید. 

ادامه مطلب ...

اردیبهشت و جشنواره بهار نارنج در شمال کشور


پنجمین جشنواره


بهار نارنج 


در تنکابن


        نیمه اردیبهشت ماه شمیم بهار نارنج، سرتاسر نوار ساحلی و سبز دریای خزر را معطر ساخته است، نسیم این عطر در تنکابن مهد مرکبات شمال (شهسوار) به اوج خود رسیده است و هر رهگذاری را مست و مدهوش و سپاسگزار مهربان پروردگار بزرگ می کند.

به همین مناسبت پنجمین جشنواره بهار نارنج با هدف توجه به اهمیت و استفاده بهینه از فرآورده‌های مرکبات، استفاده نکردن از سموم شیمیایی، حفظ محیط زیست و رونق گردشگری، در روز چهار‌شنبه مورخ 16 اردیبهشت ماه سال 94 به همت جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست تنکابن و با مشارکت بخشداری و شورای بخش، شهرداری و شورای اسلامی شهر خرم آباد، جمعیت هلال احمر شهرستان، در محل ایستگاه تحقیقات مرکبات خرم‌آباد تنکابن و با حضور باغداران، کشاورزان، شماری از کارشناسان، و مردم محلی و تعدادی از گردشگران برگزار شد. 

ادامه مطلب ...

سفر به فیلبند سرزمین رنگ و رویا

سفر به روستای فیلبند


طبیعتی که تصاویر غیرممکن  را،  ممکن می سازد


اگر شانس با شما یار باشد احتمال دارد در یک روز تمام پدیدهای جوی را ببینید


وقتی به اتفاق خانواده به روستای فیلبند رفتیم، بی اختیار یاد یکی از داستان های قدیمی دوران کودکیم "جک و لوبیای سحر آمیز!" افتادم که با کاشت چند دانه لوبیای سحرآمیز به سرزمینی در فراز ابرها راه یافت که همه جا مانند پنبه، سفید و رویایی بود!

شاید خنده دار باشد اما با ورود به این روستا اولین چیزی که در ذهنم شکل گرفت، این تصاویر بود، هر چند گوشه ای از این حس و حال را وقتی به کلاردشت مازندران، جاده اسالم به خلخال، جواهردشت و دیلمان زیبا در گیلان هم دیده بودم، اما انگا فیلبند همه زیبایی ها را یکجا دارد، هر روز فیلبند از نظر آب و هوا و رنگ، متفاوت است.

مسیر دسترسی به روستای فیلبند:   از تهران (هراز- جاده 77)،  25 کیلومتر مانده به آمل، سمت راست به سمت شرق جدا می شود، طول جاده فرعی تا سنگچال 18کیلومتر و فاصله پیچ و خم و شیب دار سنگچال تا فیلبند نیز حدود 5 کیلومتر است.  

ادامه مطلب ...

نقش بازارهای روز در اقتصاد منطقه - معرفی بازارهای روز نوار ساحلی خزر

روز بازارهای محلی

معرف فرهنگ، آداب، رسوم، تولیدات و....


از جان مرغ تا شیر آدمیزاد!


فروشندگانِ تولیدکننده


 

       استانهای گلستان، مازندران و  گیلان، با محوریت کشاورزی و تولیدات متنوع و منحصر کشاورزی و صنایع دستی است که در کنار زیبایی های طبیعی و جاذبه های گردشگری، این بازاهای محلی در آن جایگاه وی‍ژه ای دارند.

این بازارها نمایشگاهی متنوع از تولیدات بومی هستند که محلی برای داد و ستد و فروش محصولات مردمان روستایی به شمار می روند و در زمانی که تولیدات بومی که عمدتا محصولات کشاورزی را تشکیل می دهند رونق داشته باشند به همان نسبت تنوع کالاهای عرضه شده در این بازارها بسیار است. 

ادامه مطلب ...

جواهر دشت، گوهر شرق گیلان

جواهر دشت


گوهری در شرق استان گیلان


     بیشتر هموطنانی که شمال کشور سفر کرده اند حتما برای یکبار به روستای «جواهر ده» رامسر با آن مسیر زیبای جنگی سفر کرده اند، این بار به اما سراغ «جواهر دشت» رفته ایم، که به نوعی از فراز قله و از دل جنگل با جواهر ده همسایه است،  این دو جواهر یکی در آخرین نقطه غرب مازندران و آن یکی در ورودی شرقی گیلان رخ می نمایاند، جواهردشت طبیعت بکر، زمینهای مرغوب برای کشت و کار، چشمه سارها، دشتهای وسیع و سرسبز، هوای پاک و سالم، سکوت وصف ناپذی و... صفا و طراوت را به هر خسته از راهی، هدیه کند. 

ادامه مطلب ...