نسیم عشق، شمیم مریم

دست نوشته ها، سفرنامه و گردشگری

نسیم عشق، شمیم مریم

دست نوشته ها، سفرنامه و گردشگری

سفر به فیلبند سرزمین رنگ و رویا

سفر به روستای فیلبند


طبیعتی که تصاویر غیرممکن  را،  ممکن می سازد


اگر شانس با شما یار باشد احتمال دارد در یک روز تمام پدیدهای جوی را ببینید


وقتی به اتفاق خانواده به روستای فیلبند رفتیم، بی اختیار یاد یکی از داستان های قدیمی دوران کودکیم "جک و لوبیای سحر آمیز!" افتادم که با کاشت چند دانه لوبیای سحرآمیز به سرزمینی در فراز ابرها راه یافت که همه جا مانند پنبه، سفید و رویایی بود!

شاید خنده دار باشد اما با ورود به این روستا اولین چیزی که در ذهنم شکل گرفت، این تصاویر بود، هر چند گوشه ای از این حس و حال را وقتی به کلاردشت مازندران، جاده اسالم به خلخال، جواهردشت و دیلمان زیبا در گیلان هم دیده بودم، اما انگا فیلبند همه زیبایی ها را یکجا دارد، هر روز فیلبند از نظر آب و هوا و رنگ، متفاوت است.

مسیر دسترسی به روستای فیلبند:   از تهران (هراز- جاده 77)،  25 کیلومتر مانده به آمل، سمت راست به سمت شرق جدا می شود، طول جاده فرعی تا سنگچال 18کیلومتر و فاصله پیچ و خم و شیب دار سنگچال تا فیلبند نیز حدود 5 کیلومتر است.  

        مکانی اندکی بالاتر از ابرها، با ثروت های خدادادی و مردم خوب، خود را در حال پرواز در آسمانها حس می کنی، از فراز این پنت هاوس، مناظر و چشم انداز بی نظیر و اعجاب انگیز می بینی، در برج دیده بانی، مناظر وسیعی در تیرس است که بزرگترین تصویر پارانوما را در مغز ثبت و ضبط می کند، و گویا شما را به فضای رویاگونه و خلسه ای بی مثال می برد، آنگونه که هر موقع پس از سفر به یادش می افتید، فکر می کنید رویا بوده است.

آب و هوای فیلبند اصلاً قابل پیش بینی نیست، بیشتر روزها، ابرها همچون دریایی آبی و آرام تا بی کرانه ها چشم را می نوازد و خیره می کند،

در فصل بهار و پاییز ممکن است چندین پدیده جوی را مانند یک فیلم شگفت انگیز، پشت سرهم ببینید، در یک روز هم ابر،  مه، باران شدید،  برف، تگرگ و رگبار، و ناگهان رنگین کمان و هوای آفتابی و آسمان صاف و آبی، تنوع هوا و زیبایی های طبیعت، زمانی هم که  ابر و مه وجود نداشته باشد و هوا به طور کامل صاف و آفتابی باشد، می‌توان از فراز این روستا که در مرتفع ترین نقطه منطقه است، به تماشای مناظر اطراف و دریای بی کران پرداخت که در نوع خود بسیار دیدنی و لذتبخش است، حتی قله های دماوند بزرگ، سر برافراشته از میان ابرها، قدرت و ایستادگی خود را به رخ می کشند.

لذا اگر قصد سفر به این نقطه منحصر به فرد از کشورمان را دارید خیلی به پیش بینی های هواشناسی اعتماد نکرده و لوازم و وسایل کامل به همراه داشته باشید. در ضمن در جاده منتهای به روستا به جهت ناهموار بودن و شیبهای تند، با احتیاط و دقت برانید.

 

درباره روستا  

فیلبند (فلبند) مرتفع ترین روستای ییلاقی حوزه مرکزی و به بام شرقی مازندران شهره است، که در جنوب آمل و بابل در بخش بندپی غربی واقع شده است، (فل در گویش مازنی به معنای خستگی و بند هم به معنای بندآمدن و نتوانستن است. علت این نام گذاری شاید به دلیل ارتفاع بالای این ییلاق و کمرگاه های تندی است که عبور از آن را دشوار می کرده، بوده است)


این روستا از جنوب به روستاهای ورزنه و نشل، از جنوب شرقی به روستاهای شیخ موسی، نیراسم و پاریجان و از شمال غربی به روستای سنگچال ختم می‌شود، گویش محلی فیلبند، از نظر حوزه زبانی، متعلق به شاخه شمال غربی زبانهای ایرانی نو و زیر گروه گویش های کرانه دریای خزر است.

فیلبند آخرین روستای منطقه چلاو می باشد که راه دسترسی ماشین رو به آن وجود دارد، و در تابستان ها بیش از هزار ودویست خانوار جمعیت دارد، ارتفاع آن از سطح دریا حدود 2700 مـــتر است، این روستا در نزدیکی قله 3392 متری اندوار و حصین‌بن واقع شده و با نقاط همجوار خود بسیار تفاوت ارتفاع دارد. در خط الراس نزدیک به قله اندوار و در ارتفاعات جنوبی فیلبند.


قله حصین بن از قله های مورد علاقه گروه های کوهنوردی است که مسیر آن از فیلبند و سنگچال می گذرد،  در مسیر صعود از روستاهای گنگرج کلا، سنگچال و فیلبند عبور خواهید کرد. در شرق حصین بن، کوهستان یخچال پشت قرار دارد، امامزاده قاسم هم در غرب و قله میشینه در جنوب آن قرار دارد. مسیر طی شده از فیلبند تا نوک قله به صورت رفت و برگشت حدود 20 کیلومتر است.

بقعه سفیدرنگ امامزاده قاسم، در نزدیکی دو گودال نسبتا بزرگ در کنار یکدیگر واقع شده اند که به عقیده عده ای محل برخورد دو شهاب سنگ عظیم هستند. عده ای نیز نام رستم چال بر آن نهاده اند و افسانه ای نقل می شود که این چاله ها محل زانو زدن رستم است که از آب دریا نوشیده است! البته اعتقادات مذهبی متعددی هم در مورد این چاله ها بر سر زبان هاست. از کنار این بقعه مرتفع می توان به جنگل زیبای الیمستان و چشمه های گوارایی چون لهاش و نرو نیز راهیابی کرد.


مردم منطقه بسیار دیندار، میهمان نواز و مهربان هستند و از ویژگیهای آنها سخت کوشی است، از محصولات زراعی: صیفی جات، سیب زمینی، چغندر، میوه های جنگلی و... می باشد که بی شک سیب زمینی آن از مرغوب ترین و خوش خوراک ترین نوع است و در منطقه از معروفیت خاصی برخوردار است.

فیلبند دو تکیه شرقی و غربی دارد که مراسم مختلف و زیارت و نذورات در آن برگزار می شود. البته درون تکیه مسافرخانه ای با اتاق های کوچک ساخته شده که می تواند محل اطراق گردشگران در بهار و تابستان باشد. خانه های روستا اغلب به سبک خانه های منطقه هراز و لاریجان، توسط چوب های قطور و شیروانی های رنگارنگ مسقف شده اند. سقف شماری از خانه ها نیز به سبک خانه های گیلانی با سفال پوشیده شده است.

 فیلبند از چشمه های کوچک و بزرگ متعددی بهره مند است چشمه کوچک موسوم به لار دارای املاح معدنی فراوانی است که برای درمان درد کلیه مفید است. گفته شده وجود فلوئور کافی در آب چشمه های این منطقه، در استخوان بندی مردمان این دیار تأثیر بسزایی دارد.

زمستان روستا به حال تعطیلی در می آید و در سکوت خود تنها می ماند، به دلیل ارتفاع زیاد آن از سطح دریا زمستان‌هایی سخت و با بارش برف سنگین همراه است و شاید یکی از دلایل نام گذاری این روستا هم همین باشد.


زمستان در فیلبند زود آغاز می‌شود مردم روستا کم کم به مناطق پایین دست راهی می شوند، زمستانی متفاوت که دیر هم به پایان می ‌رسد، نزدیک به هفت ماه از سال همه جا سرد و سفیدپوش می شود و سرمای طاقت ‌فرسایی همه جا را فرا می‌گیرد و بعضا ارتباط راههای ارتباطی قطع و زندگی را غیرممکن می سازد و تقریبا روستا بدون سکنه می شود.

    سفر زمستانه به فیلبند بی گمان بسیار سخت و دشوار است ولی این مشقت نمی تواند سدی برای کوهنوردان و علاقه مندان طبیعت گردی باشد. کوهنوردانی که در فصول سرد سال به این منطقه سفر می کنند شاهد چشم اندازی بی نظیر از سواحل زیبای دریای خزر و طبیعت زیبای منطقه جنگلی، مرتعی، صخره ای و آلپی خواهند بود.

با این حال با شروع فصل بهار و جاری شدن جویبار‌ها و رویش گیاهان خوراکی، بار دیگر زندگی و شور و شوق به منطقه بازمی ‌گردد و مردمان سخت کوش کار و فعالیت را از نو آغاز می کنند.


سنگچال، سنگچال در غرب و فیروزجاه در شرق فیلبند هستند. روستای سنگچال نیز زیبایی های منحصربه فرد و خاص خود را دارد. منظره سنگچال از جاده منتهی به فیلبند واقعاً چشم نواز، باید عاشق طبیعت باشی تا بدانی چه می گویم، جاده ای مارمانند که آنقدر تقلا میکند و پیچ و تاب می خورد که خود را از سنگچال به فیلبند برساند. تفاوت ارتفاعی بالغ بر 700 متر آن هم در مسیری حدود 5 کیلومتر در میان درختان تٌنک جنگلی چیزی است که تا پا به منطقه نگذاری نمی توانی درک کنید.


چلاو - چلاو نام منطقه ای است کوهستانی که روستای فیلبند و همچنین روستاهای سنگچال، پاریمه، پاشاکلا، نجار محله، تیار، گنگرج کلا، چمه بن، زرخونی، لهاش و الیمستان را شامل می شود. منطقه شکار ممنوع چلاو هم در این ناحیه واقع شده که باید هر چه زودتر به دلیل طبیعت و حیات وحش خاص خود به منطقه حفاظت شده مبدل شود.

دلیل اصلی نامگذاری این منطقه و حفاظت از آن وجود مرال و شوکای جنگلی است که خوشبختانه نظارت و حفاظت و جلوگیری شکار این گنجینه ها در دستور کار است.

آنچه در این سفر نظرم را جلب کرد این بود که خرید و فروش زمین به غریبه ها (بر خلاف ارتفاعات شمال کشور به خصوص کلاردشت) مرسوم نیست،  باشد که مناطق بکر کشور از گزند متعرضان و متمولین در امان بماند و سرمایه ملی محیط زیست، زیبا و سرزنده برای نسل های آتی باقی ماند.

 

مسافرت کنید تا هم شناختتان افزون شود،


هم آرامش یابید و سپاس خداوند بزرگ را به خاطر این همه زیبایی به جا آرید







داخل روستا

.


 

 تصویری از زمستان خالی از سکنه روستا


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.