نسیم عشق، شمیم مریم

دست نوشته ها، سفرنامه و گردشگری

نسیم عشق، شمیم مریم

دست نوشته ها، سفرنامه و گردشگری

آبتنی در آبگرم طبیعی فلکده

یکی از بکرترین جاذبه های توریستی جنگل های تنکابن استان مازندران


فلکده

آبگرم بکری که از دل صخره می جوشد


تصورش را بکنید در نیمه اردیبهشت ماه، یک روز پس از طراوت هوا و جنگل باران خورده، به نقطه از بهشت در دل جنگلهای دوهزار و سه هزار تنکابن بروید، از شهسوار که به طرف خرم آباد حرکت می کنی، کوچه پس کوچه های آکنده از شمیم بهار نارنج، مست مستت می کند و نسیم و خنکهای هوا تا عمق جسم و روحتان نفوذ میکند و شما را آماده می کند تا پس از گذشتن از یک جاده جنگلی زیبا، رویایی و مفرح با درختان بلوط و افرا، کاج و سرو و گیاهان سرسبز که تنها صدای گوشنواز پرندگان و رودخانه شما همراهی میکند، به آبگرم فلکده برسید و از بابت این همه زیبایی و تنوع و رنگ و طراوت، سپاس خالق را به جای آورید.

پس از دو ساعتی پیاده روی، آبتنی در آبگرم دل کوه، لذت وصف ناپذیر و فراموش نشدنی را در این زندگی پر هیاهو، تجربه می کنید، مثل یک خواب، یک رویا، جفا است اگر بگویم فقط به نیت استفاده از آبگرم فلکده راهی این سفر یک روزه شده ایم، زیرا مسیر آنقدر زیباست که بخشی از مقصد به حساب می آید. 

 

«» صبح یک جمعه بهاری، به اتفاق تعدادی از همکاران و خانواده هایشان از عباس آباد مازندران به این سفر رفتیم، شاید همه شما جنگلهای دوهزار و سه هزار را بارها دیده و یا وصف آن را شنیده باشید، بله در گوشه و کنار این مسیر زیبا، جاذبه های بکر و بسیار زیبایی نهفته است که یکی از آنها مسیر زیبا و آبگرم فلکده است، منطقه ای دارای آب و هوای خنک و کوهپایه‌ایی که در فصول گرم سال بسیار مطبوع است.

حوضچه این آبگرم سرشار از املاح و مواد معدنی غنی است، در زیر یک کوه سبز که سقف آن را یک سنگ بزرگ به صورت قارچ پوشش داده، آبگرمی که هیچ بوی گوگردی ندارد و قابل شرب هم هست و همچنین گفته شده این آبگرم برای دردهای مفصلی و روماتیسمی عالی است، در همسایگی این آب گرم چشمه ها و آبشارهای کوچک خنک، شما را سیراب می کند.

این مکان به علت مسیر خاکی با چند شیب تند و عدم معرفی کامل و تردد کم خلوت و آرام بود و خوشبختانه هنوز چون بسیاری از مناطق شمال کشور دستخوش آلودگی های انسانی نشده است، جنگلهای بکر و مناسب برای حضور با خانواده ها است.

در فصول بهار و پاییز در کنار تنوع رنگها و عطرها، شاید بهترین موقع برای سفر به این منطقه است، و بهتر است خودرو خود را در نگهبانی ورودی جنگل پارک کنید و با 2 ساعت جنگل نوردی در جاده ای زیبا، و مشاهده جزئیات و زیباییهای رودخانه و جنگل و نهایتا غوطه ور شدن در آب گرم و نوشیدن آب خنک کنار  آن، آرامش و لذت را تجربه کنید.

برای آن دسته از افرادی که توان پیاده روی ندارند، می توانند با خودروهای مناسب برای ناهمواریها، تا 100 متری آبگرم عزیمت کنند ولی حدود 50 متر منتهی به آبگرم شیب تندی دارد که باید مراقب کودکان و سالمندان بود.

امکانات مختصری در محل فراهم است، اما تجهیزات شنا و مواد خوراکی همراه داشته باشید، تعدادی کلبه اقامتی کوچک، یک نماز خانه، سرویس بهداشتی و پارکینگ توسط یکی از افراد محلی فراهم شده که ایشان نیز ادامه دهند راه پدر خود در پذیرایی از گردشگران محدود این مکان بوده است.

در گروه ما ابتدا آقایان آبتنی کردند و با توجه به یک پلاستیک حایلی که نصب شده خانمها نیز از این آبگرم بهرمند شدند حوضچه آبگرم در حدی است که حدودا  10 نفر می توانند در آب غوطه ور شوند.


فاصله از تهران (جاده چالوس) حدودا ۲۷۰کیلومتر است، البته ما از عباس آباد مازندران این سفر یک روزه را تدارک دیده بودیم (حدودا 53 کیلومتر)


مسیر دسترسی:

تنکابن(شهسوار) به طرف خرم آباد، سپس به سمت جاده دوهزار- سه هزار، از سه راهی به طرف روستای لیره سر(12 کیلومتری جاده دوهزار)، به ورودی و نگهبانی جنگل می رسید، (که اینجا می توان با پارک خودرو، هفت کیلومتر (حدودا دو ساعت) پیاده روی تا انتهای مسیر داشت، یا با خودرو مناسب مسیر را ادامه داد)، استخر پرورش ماهی پایان این جاده جنگلی است، سمت چپ یک جاده است که به چند کلبه چوبی با سقف شیروانی. کلبه و آلاچیق هایی که برای اقامت موقت ساخته شده است. منتهی می شود، که 100 متر پایین تر در عمق دره جنگل زیبا مسیری پاکوب را با شیبی نسبتا تند و کوتاه که به طرف پایین می روید، آبگرم در سمت چپ شما و زیر یک سنگ نسبتا بزرگ قرار دارد، یک پلاستیک و پارچه آبی رنگی خودنمایی قرار داده اند برای رخت کن و جلوگیری از سرما، این آبگرم فلکده است، بکر و دست نخورده.

البته گروه با به خاطر وجود بچه ها و خانمها، با چهار خودرو تا محل آبگرم عزیمت کردیم که به خاطر شیب تند مجبور شدیم

پراید را به کول بکشیم!!!.  خلاصه کلام اینکه سفر شاد، مهیج و خاطره انگیزی بود.

امید است با معرفی چنین مکان های زیبایی سهمی در اعتلای فرهنگ توریست و طبیعت گردی داشته باشیم و همه گردشگران گوشزد کنیم، با پاکیزه نگه داشتن مناطق گردشگری مان، آن را به آیندگانمان هدیه دهیم.

همراهان این سفر آقایان:

سید مهدی امامی، حاج حسن مرتمی، جلال دلیلی، محمد بابای، رحمان کریمپور ماچیانی، بابک شریعی به همراه خانواده های خوبشان


تصاویرسفر:


قلعه گردن - ابتدای جاده دوهزار - سه هزار- نمایی از خرم آباد و تنکابن

نگهبانی جنگل پس از روستای لیره سر

مسیر منتهی به آبگرم

مسیر منتهی به آبگرم


 در محل آبگرم فلکده 


 

دره منتهی به آبگرم











نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.