نسیم عشق، شمیم مریم

دست نوشته ها، سفرنامه و گردشگری

نسیم عشق، شمیم مریم

دست نوشته ها، سفرنامه و گردشگری

جواهر دشت، گوهر شرق گیلان

جواهر دشت


گوهری در شرق استان گیلان


     بیشتر هموطنانی که شمال کشور سفر کرده اند حتما برای یکبار به روستای «جواهر ده» رامسر با آن مسیر زیبای جنگی سفر کرده اند، این بار به اما سراغ «جواهر دشت» رفته ایم، که به نوعی از فراز قله و از دل جنگل با جواهر ده همسایه است،  این دو جواهر یکی در آخرین نقطه غرب مازندران و آن یکی در ورودی شرقی گیلان رخ می نمایاند، جواهردشت طبیعت بکر، زمینهای مرغوب برای کشت و کار، چشمه سارها، دشتهای وسیع و سرسبز، هوای پاک و سالم، سکوت وصف ناپذی و... صفا و طراوت را به هر خسته از راهی، هدیه کند. 

 جواهردشت: جوهر دشت به گویش گیلکی: جئوردشت و به معنی بالادشت، از روستاهای ییلاقی شهرستان رودسر و از توابع دهستان سیاهکلرود بخش چابکسر واقع در استان گیلان می‌باشد. جواهر دشت چون جواهری زیبا و قیمتی رخ می نمایاند.

به گفته ریش سفیدان، در دوران قدیم "جواهر" نامی در این منشا خیر و آبادانی بوده، به احترام او نام آبادی را جواهردشت نهادند. عده ای دیگر عقیده دارند که به خاطر زیبایی های طبیعی، این منطقه را جواهر دشت نامیده اند.

در جبهه جنوبی جواهردشت بلندترین قله استان گیلان سماموس با ارتفاع ۳ هزار و ۶۷۸ متر از سطح دریا با غرور و سر افرازی این منطقه را در پناه خویش گرفته است، برای رسیدن به قله سماموس حتما باید یک راهنما از محله به همراه گردشگران و مسافران باشد تا آنها راه را گم نکنند


 در نزدیکی‌های قله، امامزاده‌ای قرار دارد به نام آقا سماموس، که کوهنوردان می‌توانند وسایل سفر خویش را آنجا بگذارند و با کمی استراحت در آن خود را برای صعود قله آماده کنند.  اگر بر فراز قله سماموس بایستید معمولاً همه دره اشکورات تا دریا پوشیده از مه‌ است.

بر پایه باورهای عمومی مردم منطقه روزگاری سماموس کرانه دریای بزرگی بوده‌است که همه منطقه شمال کشور ایران را گرفته بود.


مسیر دسترسی: شرق استان گیلان، رودسر، کلاچای،  5 کیلومتر به سمت چابکسر، به تابلو محله سیاهکلرود خواهید رسید، جواهردشت در ۲۶ کیلومتری محله سیاهکلرود شهرستان رودسر واقع شده است.

با ورود به این جاده و با گذر از میان باغات همیشه سبز پرتقال به روستای سیاهکلرود و خیاط محله وارد می شوید، روستای خیاط محله، مکان پارک خودروهای کرایه ای جیب (که دو دیفرانسیل بوده و اکثرا فاقد پلاک است، خودرویی که برای کارهای کشاورزی و تفریحی مردم منطقه کاربرد بسیاری دارد) آماده سرویس دهی به میهمانان است.

بهتر است از سیاهکلرود سوار بر جیپ های مسافرکش شوید که معمولاً هم بیش از ظرفیت مسافر سوار می کنند، و کرایه آن حدودا 60 تا 100 هزار تومان (سال 94) بسته به زمان عزیمت شما دارد، (اگر قصد دارید با استفاده از وسیله نقلیه شخصی بروید باید خودروی مناسب و ترجیحا دو دیفرانسیل داشته باشید و بسیار احتیاط برانید، اما با خودروی جیب محلی با آن تکانها و هیاهوها حس و حال متفاوتی را تجربه خواهید کرد.)

از خیاط محله، سجیدان و رودخانه سجیدان می گذرید و وارد چاشت خورلات (چاشت به معنی ناهار) که مکانی تفریحی و گردشی است می شوید، جاده ورودی به این روستا تا اویل جنگل و بعد از منطقه چاشت خورلات آسفالت است، ولی کل مسیر جنگلی تا جواهر دشت جاده خاکی است، اما سرسبزی و هیجان، مشکل خستگی را هموار می کند، فاصله سیاهکلرود تا جواهر دشت از میان طبیعت زیبا و جنگل های انبوه و درختان سربه فلک کشیده، و رودخانه و دره و کوه، وسعت سبزه زاران و چمنزاران باصفا، منظره چریدن گله، اسبها، گاوها،  گوسفندها و صدای زنگوله های آنان، بازی و ورزش جوانان در سبزه زارها، هر بیننده ای را بیشتر دلباخته و مشتاق می کند.

این همه نشاط، سرور و جنب و جوش را باید مرهون هوای سالم و روح بخش کوهستانی جواهر دشت دانست. سبزه زارانی چون ناصره دشت، لووه سر و

وجود گیاهان زیبا مانند: گل گاو زبان، «میش گوش» و انواع گل های مختلف با رنگ های متفاوت از جمله زیبایی های این منطقه است، که با قیمت مناسبف ما هم مقداری تهیه کردیم.

بعد از اتمامی جنگل مراتع شروع می شود. قهوه خانه بین راهی محلی مناسب برای خوردن چای و استراحت است که معمولاً رانندگان مختصری در کنار یکی از آنها می ایستند. قبل از ورود به محله جواهردشت آستانه متبرکه «نقره عباس» در دشتی زیبا و وسیع قرار دارد که معمولاً اهالی و مسافران برای زیارت و سیاحت به آنجا می روند تا چشم انداز زیبای آن را ببینند.

با گذشت از امامزاده ای نقرعباس و در راس قله که امامزاده واقع شده، منطقه زیبای جواهر دشت نمایان می شود، در یک چشم به هم زدن از مسیر ۲ ساعته پایان می یابد، در طول مسیر مسافران خودروها به ترانه و پایکوبی و شادی مشغولند و گیجی حاصل از تکان، تکان های شدید این جیپ ها در جاده ناهموار، رفع می شود.

از کنار بقعه، محله و خانه های زیبای آن که با سقف های شیروانی (روزبه روز هم در حال افزایش هستند) دیده می شود، در گذشته تعداد خانه ها محدود بود اما هر روز خانه ای جدید بنا می شود.

در سراشیب سبزه زاران زمین های زیرکشت سیب زمینی مشاهده می شود، زمین های محصور شده با سیم خاردار و دیوارهای سنگی همه و همه نشانگر زیبایی مزارع و باغ های کشاورزی است

.

جواهر دشت آب لوله کشی ندارد و مردم منطقه آب شرب خود را از چشمه های داخل محله تأمین می کنند.

بازار کوچک و زیبایی در نقطه ورودی این آبادی وجود دارد و دکان های: قصابی، خواربار فروشی و قهوه خانه در آن واقع شده است و در این نقطه مردمان خونگرم و میهمان نواز، به استقبالتان می آیند، به دلیل اینکه ما در فصل سفر عزیمت نکرده بودیم، آن روز کشتار نداشتند، و املت لذیذی برایمان مهیا کردند، اما پس از صرف ناهار، گوسفندی به زمین زدند و و چه گوشت خوبی داشت و بلافاصله افراد محلی خریدند، آن هم گوشتی که گوسفندش در آن مراتع و هوا و علفزار پاک نشخوار کرده است.

درباره روستا: جواهردشت در ارتفاع 2000 متری از سطح دریاچه خزر است. هر چند مشاهدات مستندی در خصوص قدمت روستا وجود ندارد، اما عده ای دیگر معتقدند قدمت سکونت در این روستا در حدود 300 تا 400 سال است.

سکونت در این روستا دائمی نیست زیرا از اواسط پاییز تا اواسط فروردین به دلیل نزدیک به قله سماموس پوشیده از برف است و در زمستان به دلیل بارش سنگین برف و سرما خالی از سکنه است، دامداران به همین ترتیب از اول بهار به جواهر دشت می آمدند و اوایل فصل سرما دام های خود را به محله های پایین می بردند.

انواع لبنیات محلی، دوغ ، ماست، پنیر، گل گاوزبان، رب آلوچه، سبزهای معطر و دارویی از سوغات این منطقه است.

جیپ سواری در جاده های کوهستانی و جنگلی سماموس، طبیعت گردی و پیاده روی در مراتع بکر ییلاق جواهر دشت و عکاسی از مناظر رویایی منطقه، دیدار از بام جنگل و چشم انداز هایی از جلگه و دریا، نوشیدن آب زلال چشمه، شب نشینی دور آتش در خنکای ییلاق، صرف خوراک با گوشت تازه، و مهمتر از همه همه ساله اواسط مردادماه مسابقات بومی و محلی از جمله: کشتی گیله مردی، طناب کشی و اسب دوانی با مشارکت سازمان میراث فرهنگی گیلان و بخش خصوصی در روستا برگزار می شود از جاذبه هایی است که خیل عظیمی از افراد محلی، علاقمندان و گردشگران را به این منطقه می کشاند.

در مسیر بازگشت چند نفر از اهالی گیلکی که در پایین دست ساکن بودند با ما همراه شدند و با علاقمندی و تعصب، اطلاعات خوبی از تاریخ و فرهنگ منطقه در اختیارمان قرار دادند.


سخن پایانی،  برای سفر به نقطه یک روز کامل وقت بگذارید، جواهر دشت، جواهری دیدنی است و هر ایرانی مشتاق طبیعت بایسته است برای یکبار هم شده این روستا را ببیند و با مردم خوب و مهربان آنجا که از سیاهکلرود، قاسم آباد علیا و سفلی، گاوماست و روستاهای دیگر که در فصل تابستان در جواهر دشت اسکان دارند، آشنا شوند.

از یکی از تورها سوال کردم در سال 94 برای 2روز و 2شب ماندن در این زیباییها، باید حدود 200 تا 300 هزارتومان هزینه کنید. که برای یک بار تجربه این سرزمین بکر می ارزد، یا به همان ترتیبی که در ابتدا عرض شد خودتان به محل عزیمت کنید.


سفر ایمن و لذت بخشی را برای همگان آرزو داریم.


تصاویر جواهر دشت



در مسیر جنگلی جواهر دشت

 

روستای مه آلود


خانه های روستای جواهر دشت


داخل روستای جواهر دشت

ورود تورها به روستا وسیله جیپ
نظرات 2 + ارسال نظر
نیلوفر پنج‌شنبه 21 خرداد 1394 ساعت 23:11 http://emd34.mihanblog.com/

وب متفاوت و بسیار خوبی دارین
6518

منصور پنج‌شنبه 21 خرداد 1394 ساعت 20:30 http://tarh7.rozblog.com

گیلان تماما زیباست

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.