نسیم عشق، شمیم مریم

دست نوشته ها، سفرنامه و گردشگری

نسیم عشق، شمیم مریم

دست نوشته ها، سفرنامه و گردشگری

رفتینگ، هیجانی وصف ناپذیر

ماجراجویی در


آبهای وحشی و خروشان


« رفتینگ »


هیجانی کم نظیر به اتفاق خانواده

 

در میان سفرهایی که داشته ام، غواصی را به جهت غوص و غور در اعماق دریاها و مشاهده خلقت و عظمت پروردگار و قایقرانی در آبهای خروشان (رفتینگ) را به جهت هیجان و متفاوت بودنش، خیلی دوست دارم.

رفتینگ یکی از پرطرفدارترین فعالیت های جذاب، ورزشی، تفریحی و گردشگری است و از بهترین نمونه های سفرهای اکوتوریستی، توریسم ماجراجویانه  می باشد و موسسات بسیاری در سراسر دنیا به صورت تخصصی اقدام به طراحی و اجرای اینگونه سفرها می نمایند، علاوه بر هیجان، باعث آگاهی گردشگران به نحوه زندگی و باورهای فرهنگی جامعه محلی می شود.

 

«» در یکی از روزهای زیبای خردادماه، به اتفاق تعدادی از همکاران و خانواده هایشان، طی هماهنگی قبلی با آژانس جلفا گشت، در برنامه سفر یک روزه قایق رانی در آبهای خروشان و بازدید از جاذبه های منطقه، عازم استان چهارمحال و بختیاری شدیم. 

 بعد از اذان صبح از اصفهان حرکت کردیم و 8 صبح در محل کمپ (دره یاس، ناغان) بودیم و بعد از استراحت و صرف صبحانه مفصل و مقوی و یکی دو ساعت آموزش اولیه، برنامه ها آغاز شد.

مسیر دسترسی: اصفهان، مبارکه، بروجن، بلداجی، چغاخور، ناغان، دورک، دره یاس، حرکت قایق ها از محل "دره  یاس" آغاز و پس از طی  22 کیلومتر بر روی آب تا "پل ارمند"  در زمان 4 ساعت، می انجامد.

در رفتینگ سوار بر قایق های مخصوص، ضمن لذت بردن از رویارویی با امواج رودخانه، با عبور از میان دره ها و کوه ها، دشتها، جنگل های بکر بلوط و مزارع روستائیان و هیاهوی بچه های روستایی و صدای پرندگان و گله های دام، عبور از میان چند روستا، چشمه و... مناظری را مشاهده می کنید که با هیچ وسیله دیگری رصد آن میسر نخواهد بود، ضمن اینکه در این برنامه در رودخانه سرخواهید خورد، شنا می کنید، پرش در آب از روی صخره را تجربه می کنید، در قسمتهای زیبا متوقف می شوید و با دقت مناظر را می بینید. یک فرود مهیج از ارتفاع 58 متری!  هم تدارک دیده شده است، بی شک اوقات به یادماندنی برای شما رقم خواهد خورد. (نگران نباشید شرکت در هر یک از برنامه های جانبی به انتخاب و توان شما خواهد بود)

همچنین با تصویربرداری حرفه ای توسط یکی از هنرمندان تور، این لحظات ماندگار ثبت و در اختیار شما قرار می گیرد)

 

رفتینگ به معنی "کلک سواری" و یا "قایقرانی در رودخانه های خروشان" (White Water Rafting ) می باشد.

به رودخانه های خروشان "آب سفید" یا White Water   می گویند. دلیل ذکر آب سفید این است که در قسمت های خروشان آب کف کرده و به رنگ سفید دیده می شود.

تاریخچه رفتینگ: رفتینگ به عنوان یک رشته ورزشی پرطرفدار از سال ۱۹۷۲ وارد بازی های المپیک مونیخ و به دنبال آن المپیک ۱۹۹۲ بارسلون و ۱۹۹۶ آتلانتا شد. و  متعاقب آن مسابقات جهانی و بین المللی آن در کشورهای مختلف از سال ۱۹۹۸ تحت نظارت فدراسیون جهانی رفتینگ IRF ، در چهار ماده: سرعت، ماراتن، اسالوم، و موازی در رودخانه های شناسایی شده برای این کار برگزار می شود. رودخانه ها نیز سطح بندی خاص خودشان را دارند و گردشگران بنا به تمایل و قدرتی که دارند، می توانند در هر کدام از این سطح ها قایقرانی کنند، رودخانه های درجه های یک تا ۳، رودخانه های خطرناکی نیست، اما قایقرانی در رودخانه های درجه های ۴ و ۵ خطرناک است و برای ورود گردشگر نامناسب، رودخانه های با سطح ۶ هم به رودخانه های مرگ مشهورند که در ایران رودخانه آب ملخ مشهورترین آنهاست.

رفتینگ در ایران ورزش و فعالیتی نوپا و جدید است. از سال ۱۳۸۳ با مطالعاتی که صورت پذیرفت و وجود زمینه های اجتماعی و اقتصادی و همچنین جغرافیای مناسب شهر اصفهان و رودخانه زاینده رود و ارمند، تورهای یک و دو روزه قایقرانی در آب های خروشان راه اندازی شد و در ادامه مسیرهای امن مناسبی در رودخانه های ارمند، کارون، سزار، زاینده رود و البرز شناسایی و اجرا شد.


با این حال جنبه گردشگری این رشته هنوز به جنبه ورزشی آن می چربد و تعداد علاقه مندانی که می خواهند خانوادگی یا به همراه دوستان خود رفتینگ را تجربه کنند، بیشتر است.

 

رودخانه ارمند از مناطق کوهستانی مرتفع شرقی و دشت های مرکزی چهارمحال و بختیاری سرچشمه گرفته و پس از عبور از منطقه ارمند، آب رودخانه سرخون را دریافت نموده و با پیوستن به رودخانه بازفت به سد کارون 4 خواهد رسید، منطقه ارمند با اقلیم مدیترانه ای و نیمه خشک میانه در شمال شهرستان لردگان واقع گردیده که در طرح جامع اکوتوریسم رودخانه ای جهت فعالیت های گردشی ورزشی انتخاب شده است.


   وجود شرایط لازم ورزش های رودخانه ای ( عرض و عمق آب کافی و ... )، دسترسی برخی نقاط رودخانه به جاده، بکر بودن منطقه، جاذبه های طبیعی مثل جنگل های بلوط، قله های سر به فلک کشیده، آبشارهای مرتفع و دیوارهای صخره ای اعجاب انگیز، چشم اندازهای بکر و وجود مردم محلی خونگرم و باصفا، ظرفیت های مستعد اجرای طرح های طبیعت گردی رودخانه ای و بهره برداری اکوتوریستی ارمند را صد چندان کرده است.

 

چه کسانی قادر به شرکت در این برنامه هستند؟


برای انجام این ورزش تفریحی، نیازی به ورزشکار بودن یا مهارت داشتن  ویژه ای نیست و هرشخصی که دوستدار هیجان است و از آب واهمه ندارد، می تواند با شرکت در برنامه با دقت به آموزش و مهارت راهنما، این تجربه فراموش ناشدنی را با رعایت کامل استاندارهای ایمنی در رودخانه به دست آورد، بر همین اساس، روز به روز طرفداران بیشتری پیدا می کند.

دختر کوچکتر من با اینکه 9 سالش بود به خوبی از این عهده سفر برآمد و لذت برد، همچنین دوستی با سن 60 سال هم قبراق و سرحال شرکت داشت، آشنایی با تکنیک های ابتدایی پارو زدن، مهم ترین ویژگی ای است که علاقمندان دقت ورزند.

وسایل مورد نیاز: به جهت راحتی، اسباب و لوازم زیادی با خود همراه نکنید، کفش مناسب (ضد آب)، یک کوله یا ساک مسافرتی، حوله و لوازم شخصی، لباس اضافه جهت تعویض پس از رفتینگ، کارت شناسایی معتبر، داروهای شخصی، کرم ضدآفتاب، در صورت داشتن عینک، حتما بند دار، کافی است، تمام تجهیزات لازم و ایمنی، قایق سواری توسط تور در اختیارتان قرار می گیرد.

ما کرم ضد آفتاب و پارچه نخی که بتوانیم گردن و صورتمان را بپوشانیم همراه نداشتیم به همین سبب کمی پوستمان سوخت.

تورهای دو روزه هم تدارک دیده شده و مکان اسکان به صورت خوابگاه برای خانمها و آقایان فراهم است، با امکانات مناسب، سیستم گرمایش و سرمایش، اتاق خواب جداگانه، مخصوص خواهران و برادران، سرویس بهداشتی و حمام، فقط بهتر است از قبل هماهنگ کرده باشید، هزینه تور کامل با حمل نقل و اسکان و ناهار و... برای دو روز در سال 93 (شنیدم حتی در سال 94)، حدودا 180 هزار تومان بود که با انتخاب تور یک روزه و انتخاب شرایط خاص این مبلغ متغیر خواهد بود.


برنامه تنظیم شده تور


روز اول: حرکت به سمت محل اجرای برنامه، صرف صبحانه در منطقه، صرف ناهار در شهر کوهستانی و زیبای ناغان، حرکت به سمت دوپلان، تعویض لباس و تجهیز مسافرین، آموزش پیش از انجام برنامه فرود، اجرای برنامه فرود هیجان انگیز از پل 58 متری با طناب و تجهیزات کامل، اجرای برنامه قایقرانی در روز اول حدود یکساعت ونیم و تماشای مناظر بی نظیر در طول مسیر، اتمام برنامه در پل جوزستان و حرکت به سمت ویلا، استراحت در ویلا و استفاده از حمام آب گرم و محیطی آرامش بخش، پذیرایی و شام.


روز دوم:

صرف صبحانه، تعویض لباس و تجهیز مسافرین، آموزش قبل از انجام برنامه و شرح در خصوص نکات ایمنی توسط سرپرست برنامه، شروع از روستای دره یاس، رفتینگ به مدت 4 الی 5 ساعت بر روی رودخانه ارمند، دیدن مناظری بی نظیر طبیعت کوهستانی و دره ها، انجام بازی های آبی در طول مسیر، آموزش و آشنایی بیشتر با رودخانه ها، اتمام برنامه در پل ارمند، صرف ناهار و بازگشت و پذیرایی در مسیر برگشت.


جاذبه ها و دیدنی های تور :


بازدید از شهر توریستی بروجن، گذر از پایتخت گز ایران شهر بلداجی، دیدن منظره بی نظیر تالاب چغاخور و قله کلار، بازدید از پل قدیمی دوپلان، چشمه پوراز، دیدن قله با شکوه سبزه کوه (یکی از مرتفع ترین قله های رشته کوه زاگرس)، بازدید از اصلی ترین سرچشمه رود کارون با نام رودخانه ارمند.

قابل ذکر است، با توجه به شرایط مناسب رودخانه های خروشان، استان چهارمحال و بختیاری میزبان جشنواره سالانه ای به همین منظور برای حرفه ای هاست.

به تمام شرکت کنندگان و علاقمندان در این سفر و دیگر سفرها در دامان طبیعت، ضمن توصیه همیشگی برای حفظ محیط زیست، درخواست می شود، پسماند رها شده در محیط های طبیعی، این سرمایه های ملی را جمع آوری و به صورت عملی حفاظت از طبیعت و مبارزه با آلودگی را به اجرا می گذارند.


در پایان از آقای اصلانی رئیس کمیته رفتینگ فدراسیون قایقرانی و از بنیانگذاران این رشته در ایران و همکارانشان در آژانس جلفا گشت، که در این سفر ما را هدایت و همراهی کردند سپاسگزاری می کنیم.


 رودخانه ارمند


پس از آموزشهای لازم، حرکت آغاز می شود


تصویری از کمپ، اعضا تیم و دریافت تجهیزات و آماده شدن گروه، دختران محلی، لواشک و تخمه می فروشند و بسیار مهربان هستند، تصاویر طبیعت زیبای منطقه


آغاز حرکت پس از آموزشهای لازم


بر روی رودخانه خروشان


هیجان و ماجراجویی


سرنگونی در آبهای خروشان


برنامه های جنبی، شنا در آب، پریدن از صخره، پذیرایی و گرفتن عکس یادگاری


گروه همراهان این سفر

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.