شهر کیل (Kiel)
سپیده خانم خواهرم قبلا مقدمات یک سفر دریایی را از طریق یک کشتی کروز فراهم کرده بود، از آنجایی که اقدام برای خرید زودهنگام بلیت در ارزان بودن آن تأثیر دارد، بلیتها قبلاً تهیه شده بود، بیشتر در کتابها و فیلم ها، هیجان انگیز و زیبا بودن یک سفر دریایی را مطالعه و مشاهده کرده بودم. «شب به یاد ماندنی» که بعدها با نام تایتانیک بازتولید شد از آن جمله بود.
از محل اقامتمان شهر هامبورگ 90 کیلومتر به طرف شمال آلمان و به طرف شهر «کیل» حرکت کردیم، هدف ما سفر دریایی از شهر بندری «کیل» به وسیله کشتی کروز به شهر اسلو در نروژ بود که بسیار از جذابیت آن شنیده بودیم.
شهر کیل در شمال کشور آلمان و مرکز ایالت اشلسویگ-هولشتاین(یکی از شانزده ایالت آلمان)، این ایالت شمالی ترین ایالت آلمان است و سرزمین افق ها است و بین دریای بالتیک در ساحل شرقی و دریای شمال در ساحل غربی قرار گرفته است.
فرصت زیادی برای گشت و گذار در شهر نداشتیم، اما در سکوت محو زیبایی و پاکیزگی شهر شدیم.
کیل شهری آرام و زیبا، مکانی عالی برای گذراندن تعطیلات در آلمان است و در سال 1871 این بندر محل نیروی دریایی سلطنتی آلمان شد. وقتی در سال 1895 کانال کیل، دریای بالتیک و دریای شمال را به هم دیگر متصل کرد، کیل کنترل بزرگترین کانال مصنوعی دنیا را به دست گرفت. از دیدنیهای این شهر میتوان به: زیردریایی U995، استادیوم هولشتاین و برج نیروی دریایی معروف به برج لب اشاره کرد.
صنعت گردشگری، یکی از مهمترین منابع درآمد این ایالت است، پارک ملی شلسویگ هولشتاین در ساحل غربی آن واقع است، هر ساله گردشگران و طبیعتدوستان بسیاری را از سراسر جهان به خود جلب میکند.
وجود صدف و صید آن در دریای شمال، هم از نظر اقتصادی و هم از نظر طبیعی در این منطقه اهمیت دارد. صدف، به ویژه برای تصفیهی آب دریای شمال، حیاتی است. هر صدف، میتواند حدود دو و نیم لیتر آب را فیلتر کند. کارشناسان معتقدند که صدفهای موجود در دریای شمال، در شرایطی هستند که بتوانند هر ۱۴ روز یکبار تمام آب دریای شمال را فیلتر کنند.
امروز سرزمینی کشاورزی که صنعتش تنها در بخش ساخت کشتی فعال بود، به مرکز فنآوریهای گوناگون و پیشرفته تبدیل شده است. رشتههای داروسازی، فنآوری تولید انرژی و سازگار با محیط زیست، تکنولوژی تبادل اطلاعات و صنعت تغذیه از جملهی این رشتهها هستند. یکی دیگر از منابع درآمد این ایالت، تأسیس و گسترش اقتصاد مربوط به امور دریایی، اعم از ساخت کشتی، توسعهی بنادر، استفاده از نیروی باد، پژوهشهای زیردریایی و نظایر اینها است.
دانشگاه کیل واقع در شهر کیل درسال ۱۶۶۵ میلادی توسط کریستیان آلبرشت، دوک هولشتین-گوتروپ بنیان نهاده شد. امروزه دانشگاه کیل با داشتن بیش از۲5۰۰۰ دانشجو در ۱۱۱ رشته تحصیلی، قدیمیترین، بزرگترین و معتبرترین دانشگاه ایالت محسوب میشود.
پس از گشت و گذاری در شهر، مسیر حرکت را به طرف بندر را ادامه دادیم، بندر در کنار ایستگاه مرکزی قطار شهری و بینشهری قرار داشت که مانند دیگر شهرهای اروپایی از همه امکانات مورد نیاز مسافران برخوردار بود.
در بندر پارکینگهایی برای استقرار خودرو مسافران در نظر گرفته شده بود، نزدیکترین پارکینگ به ورودی سالن انتظار کشتی، گرانتر و با دورتر شدن به اسکله هزینه توقف خودروها در پارکینگها کاهش مییافت، و به نوعی از هر روشی برای ترویج فرهنگ پیادهروی و یا استفاده آسانتر افرادی که با تاخیر وارد اسکله میشوند استفاده و پیشبینی کردهاند.
به هنگام ورود به بندر به منظور سوار شدن به کشتی، ناگهان متوجه شدیم، در اثر یک لحظه غفلت، ساکدستی حاوی مدارک، کارتهای اعتباری و گذرنامه خواهرم در هامبورگ جا مانده! از این لحظه ادامه سفر برای ما با مشکل و استرس همراه شد و دیگر نتوانستیم شهر را به خوبی ببینیم و فرضیات مختلف را برای رفع مشکل در نظر گرفتیم، فرصتمان بسیار محدود بود که بخواهیم بازگردیم و مدارک را بیاوریم.
در نهایت پس از پرس و جو، از طریق یکی از کارکنان کشتی متوجه شدیم که در اداره پلیس مستقر در ایستگاه راهآهن میتوانیم یک پاسپورت موقت تهیه کنیم، همسرم در سالن انتظار ماند و ما به سرعت فاصله 300 متری را به طرف ایستگاه پلیس کنار راهآهن دویدیم.
پلیس با هوشیاری و دقت، سخنان خواهرم را شنید و صبورانه و البته با خوشرویی، سوالاتی از خواهرم پرسید و از طریق ایمیل تصویر پاسپورت خودش و شوهرش را ارائه داد، چون نام خانوادگی فرزندش به نام شوهرش بود، کار پیچیده و فرایند انجام کار طولانیتر شد، در ادامه از طریق کیوسکی که در ایستگاه تعبیه شده بود با پرداخت 3 یورو تصویر جدیدی از خود و فرزندش انداخت و پس از پرسش های دیگر پلیس، گذرنامه موقتی طی 40 دقیقه صادر کرد، که ما ناباورانه به این پیشبینیها و دقت نظرها میاندیشیم.
در حالی که 10دقیقه به حرکت کشتی باقی مانده بود، خودرو را در همان محل پارکینگ موقت محوطه متوقف و سریعاً به طرف سالن انتظار کشتی رفتیم، لحظات پراسترس و نفسگیری بود، همه راه را دویدیم، همسرم که در سالن انتظار نشسته بود، تقریبا از آمدن ما قطع امید کرده بود و او هم فشار زیادی متحمل شده بود، به محض ورود، متصدی مربوط بدون کنترل و با اعتماد، سریعاً ما را به راهروی سیار ورودی کشتی هدایت کرد، رأس ساعت مقرر (ساعت 14) کشتی حرکت کرد و همگی نفس راحتی کشیدیم، در حالی که قلبم به خاطر استرس این دوندگی به شدت میتپید، هنوز عظمت کشتی نظرمان را جلب نکرده بود، متحیر طی شدن نظاممند این فرایند بودم، محال بود اگر چند چند ثانیه دیرتر رسیده بودیم بتوانیم سوار کشتی شویم، مگر میشد حدود 700 کیلومتر سفر دریایی طی 20ساعت و حدود 3000 مسافر معطل بمانند!؟
این نظم و انضباط است که باعث موفقیتهای دیگر این مردم شده است، امکان ندارد تأخیر مسئولی، تاجر و یا یک فرد سرشناسی، باعث تأخیر حرکت کشتی یا هر وسیله حمل و نقل دیگر شود!؟ همه چیز بر مدار نظم وتعهد به مردم انجام میشود و این باعث شده همه منظم باشند و انتظار نامعقول و هیچ توجیهی به علت هر اشتباهی نداشته باشند.
وقتی کشتی مقصد سفر میشود
با آن شرایط و استرسی که وارد کشتی شدیم، با استقبال خوب و مهربانانه خدمه کشتی و دادن هدیه به کودکان توسط تن پوشهای عروسکی، خیلی زود تمام سختی به هنگام ورود را فراموش کردیم.
کشتی کروز، از بهترین وسایل حمل و نقل دریایی برای رفتن به یک سفر فراموش ناشدنی دریایی میباشد، برخلاف خطوط کشتیرانی اقیانوسی که مسافران را از یک نقطه از جهان به نقطه دیگر منتقل میکنند، خطوط کشتیرانی کروز با صرف کمترین زمان و هزینه، مسافرتهای رفت و برگشتی بر روی کشتی در طول دورههای مختلف یک یا چند روزه ترتیب میدهد که مقصد همان مبدا سفر است، به این معنا که مسافران ضمن استفاده از امکانات فراوان کشتی به چند کشور دیگر هم مسافرت میکنند و دوباره برای مقصد بعدی وارد کشتی میشوند.
در طول تاریخ یکی از مهمترین شیوههای جابجایی، سفرهای دریایی بوده است، شرکتهای حمل و نقل دریایی در سالهای اخیر، با درآمد بالا به بخش جدانشدنی صنعت گردشگری تبدیل شدهاند و در مسیرهای بین شهرها و کشورها برای گردشگران مورد استفاده قرار میگیرد.
امروز با افزایش جمعیت و با در نظر گرفتن صرفه اقتصادی، اوج گرفتن حمل و نقل دریایی در امر صادرات و واردات به خصوص در مسیرهای طولانی، بر کمیت و کیفیت آن افزوده شده است.
به تدریج این امکانات رفاهی به قدری رشد و توسعه پیدا کرد که جذابیت سفر با کشتی در بین مردم بیشتر احساس شد و به دلیل از بین بردن خستگی راه، کشتی به امکانات رفاهی بیشتری مجهز گردید تا مسافران در مسیرهای طولانی با تأسیسات رفاهی داخل کشتی سرگرم شده، متوجه طول مسیر نشوند، مسیری که در آن ذهن و جسم به آرامش میرسد و نهایتا سرشار از انرژی، به مقصدشان باز میگردند.
در این بازار رقابت، شرکتهای کشتیرانی بزرگ دنیا را بر آن داشته تا کشتیهایی را طراحی کنند که بر پایه لوکسترین امکانات، تفریحات و تجملات بوده و رسالت اصلیشان لذت و آسایش مسافران باشد و نه صرفاً جابجایی آنها.
کشتیهای کروز عظیم الجثه با ارائه خدمات ویژه و تمام امکانات یک هتل چند ستاره در مسیرهای متعدد دنیا در حرکت هستند، تا مسافران از امکانات و برنامه های تمام نشدنی داخل این کشتیها لذت کافی را ببرند.
در طول مسیر این تورهای کوتاه، با توقف چند ساعتی کشتی در سواحل و بندرهای شهرهای هدف، مسافران چند ساعتی را بیرون از کشتی کروز سپری کرده و از شهرها و جاذبههای مسیر دیدن خواهند کرد و بعد از ترک بندر، از طریق اتوبوس به دیدن مهم ترین جاذبههای گردشگری شهر می روند.
در این سفرهای کوتاه، دورنمای کلی از آن شهر و کشور به دست میْآید و مسافران تا حدی با فرهنگ و جاذبههای جوامع مختلف آشنا میشوند، این ذهنیت کلی از شهرهای مختلف دنیا میتواند در دیدگاههای مسافران نسبت به آن شهرها تأثیر داشته باشد و باعث میشود برای هر کدام از شهرها به تعداد روزهایی که نیاز دارد برای سفر بعدی خود برنامه ریزی کنند.
سفر با کشتی کروز از لحاظ هزینه میتواند مقرون به صرفه و با امنیتتر از سفر زمینی بین شهرها باشد، صرفهجویی در هزینه جابجایی و زمان در این سفرها نیز یکی از محاسن این سفرها میباشد، چرا که نیاز به رزرو هتل در شهرهای گوناگون و جابجایی زمینی یا هوایی بین شهرها در این نوع سفر حذف و کشتی، هتل سیار و محل سکونت دائمی شما در تمام شهرها است که همراه شما در طول سفر جابجا میشود و شما نیازی به اینکه فکرتان را مشغول وعدههای غذایی بکنید ندارید و ضمن صرفهجویی در هزینه خورد و خوراک، میتوانید در رستورانهای مجلل این کشتیها بهترین و باکیفیتترین غذاها را که مایلید نوش جان کنید.
یکی از نقاط ضعف در سفر با کشتی کروز محدودیت زمانی است که امکان دیدن تمامی مکانهای تاریخی و تفریحی در هر شهر وجود ندارد، چرا که دیدن تمامی جاذبههای برخی از شهرهای بزرگ زمان بیشتری را میطلبد.
چون قصد ما سفر و اقامت یک هفتهای در اسلو بود، به همین دلیل طبق قانون کشتی از خدمات پذیرایی وعدههای غذایی محروم شدیم، اما از سایر امکانات و برنامههای دیگر کشتی میتوانستیم استفاده کنیم.
خوب است اشاره کنم در حال حاضر معروفترین و بزرگترین کشتی تفریحی کروزها، متعلق به شرکتهای آمریکایی است، رویال کاریبین اینترنشنال با نام «سمفونی دریاها»، توسط کشتیسازان فرانسوی ساخته شده و نخستین سفر خود را در سال 2018 در دریای مدیترانه آغاز کرد. این کشتی تفریحی غولپیکر 228تنی که ۳۶۲ متر طول دارد قادر است ۹۰۰۰ مسافر و خدمه را جابجا کند، این کشتی دارای سالنهای متفاوت برای تفریحات گوناگون است که آغاز به کار آن اعتراضات گروههای محیط زیست را به همراه داشته است.
کُلرلاین
فانتزی،(Color
Fantasy)
باز گردیم به کشتی خودمان، همانگونه که اشاره شده برای این سفر، از طریق خواهرم از قبل یک کابین در کشتی رزرو کرده بودیم، نام کشتی که ما با آن سفر کردیم، کُلرلاین فانتزی،(Color Fantasy متعلق به شرکت Color Line) که در مسیر «اسلو» در نروژ و شهر «کیل» در آلمان در حرکت است، این کشتی در سال 2004 در فنلاند ساخته شده است و در سال 2005 به بهره برداری رسید، در آن زمان به عنوان بزرگترین کشتی کروز شناخته شد و میتواند در هر سفر تا 2750مسافر و 250خدمه و 750خودرو را حمل کند، طول این کشتی: 223 متر، پهنا 25 متر، ارتفاع حدود22متر، وزن حدود 75000 تن، سرعت 22 گره (حدود 41 کیلومتر در ساعت) که میتواند مسافت حدود 670 کیلومتر را با سرعت حدود 40 کیلومتر در ساعت طی 20 ساعت طی کند، این کشتی خواهری دارد به نام MS Color Magic که در این مسیر و دیگر کشورها مسافران را جابجا میکند.
مسافران بر اساس مبلغی که پرداخت کردهاند صاحب کابین سفارش داده شده هستند، به طور کلی سه نوع کابین وجود داشت: کابینهای داخلی: در طرف داخل کشتی و فاقد پنجره، که طراحی داخلی این کابینها با کابینهای پنجرهدار فرق چندانی ندارند و نورپردازی آنها به نحوی است که نبود پنجره در آنها احساس نمیشود (ما هم یکی از این کابینها را در اختیار داشتیم)، کابینهای پنجرهدار: به طرف بیرونی کشتی و رو به دریا، که معمولاً تا طبقات میانی و تا زیر کابینهای بالکندار میباشند. این کابینها دارای پنجره کوچکی رو به اقیانوس میباشند که قابل باز شدن نیستند، دسته سوم کابینهای بالکندار: که میتوان از صندلی و میز موجود در بالکن نیز استفاده کند. این کابینها در طبقات بالاتر از کابینهای پنجرهدار میباشند.
این کشتیها که گویی شهر مدرنِ شناوری بر روی آب هستند به تمامی آنچه شما فکر میکنید برای لذت بردن در یک سفر لازم است مجهز میباشند، امکانات مجهز آن، 20 ساعت سفر را کوتاه جلوهگر میکند، مراکز خرید مدرن با قیمتهای مناسب به دلیل عدم محاسبه مالیات برای کالا (Tax Free)، سالنهای زیبا با دید پانوراما مناظر آسمان و دریا، رستورانها و کافههای متعدد همراه با موسیقی زنده در طبقات مختلف، عرشه وسیع و زیبا، استخر، سونا، جکوزی، سالن آمفی تئاتر و سینما، بانک و .... تنها بخشی از امکانات این شهرهای شناور میباشد.
برای ما تجربه بسیار خوبی بود، این کشتی بهشت سرگرمی و هیجان برای کودکان است، برای جوانان و نوجوانان طی ساعات جداگانه برنامه دارد، والدین بدون نگرانی از وضعیت کودکان که در مکانهای مخصوص خود لذت میبرند، لحظات شیرین و به یادماندی را با هم سپری میکنند.
به طور کلی بخش عمدهای از مسافران این کشتیها تنها برای لذت بردن و استفاده از خدمات کشتی، این تور را انتخاب میکنند، خیلی از مسافران در شهرهای مختلف که کشتی توقف میکند از آن پیاده نشده و وقت خود را صرف استفاده از خدمات داخلی کشتی میکنند. زیرا به دلیل اجرای برنامههای متعدد و جذابی که شبها در کشتی جریان دارد، (مانند: کنسرت، تئاتر و نمایشهای مختلف) فرصت استفاده از تفریحات دیگر مانند استخر، سونا و ... را باید در روز اختصاص داد. رانندگان تریلرها که، خودروهای خود را به کشتی منتقل کردهاند، یا کودکانی که در بازدیدهای فشرده چندساعت خسته میشوند داخل کشتی میمانند، با همه این تفاصیل، با برنامهریزی دقیق زمانی، میتوان از تمامی برنامههای کشتی و گشتهای شهری مختلف در کشورهای مختلف استفاده کرد.
وقتی بر روی عرشه میایستادیم با نگریستن به دریای بیکران و همزمان وزش بادهای شمالی سرشار از انرژی و آرامش میشدیم، بر روی پهنه بیکران آبهای دریاها و اقیانوس ها با تماشای طلوع طلایی و غروب سحرانگیز خورشید از فراز عرشه، دیدن سواحل زیبای جزایر متعدد و پلهای زیبای میان راه و از سویی همراهی مرغان دریائی در طول سفر، در آرامش، آسایش، سفر لذت بخش و خاطرهای ماندگار باقی میگذاشت و در واقع نیاز به سپاس از پروردگار از این همه زیبایی و استفاده بهینه بندگانش از مواهب، بیش از پیش احساس میشد، عمیقا شکر پروردگار را به جا آوردیم و آرزو کردیم هموطنان و دوستانمان هم بتوانند به این سفرها بیایند و لذت ببرند.
رأس ساعت 8 در کنسرت گروه سنتی بزرگسالان نشسته بودیم و من از اپرا، مشغول فیلمبرداری با تلفن همراه بودم ، بعد از دقایقی خانمی که در کنارم نشسته بود با احترام گفت: گرفتن فیلم ممنوع است، او یک مسافر و شهروند عادی بود، ولی این که حس مسئولیت با برخورد شایسته در میان مردم جریان داشت حس خوبی به من القا کرد و این درسیهایی است که از دوران کودکی آموختهاند، آموزش باید در کنار پرورش باشد، فرهنگسازی یک شبه امکانپذیر نیست.
البته در کشتی هرگونه خدمات از جمله اینترنت، باید با پرداخت هزینه جداگانه دریافت شود، هرگونه خدماتی در قبال اخذ وجه انجام میشود، حتی دستگاهی نبود که غذای بچه را بتوانیم در آن گرم کنیم، و احتمالا با توجه به قیمت مناسب بلیت، بیشترین درآمد این کشتیها از خدمات جانبی است.
در کشتی افراد مسنی را دیدم که به نظر می رسید پدر بزرگ و مادر بزرگ بودند که نوههای خود را به این سفر دریایی میهمان کرده بودند و این هدیهای بود به مناسبت بلوغ و سن ورود آزادانه آنها به اجتماع یا ورود به دانشگاه و بدین ترتیب استقلال فردی و آداب اجتماعی را به آنها میآموختند و تجربه و خاطرات خود را در این فرصت به آنها منتقل میکردند.
یک نکته دیگر که در کشتی اتفاق افتاد، ما پس از صرف قهوه و پرداخت هزینه آن، مجدد یک چای هم سفارش دادیم، اما فراموش کردیم هزینه آن را پرداخت کنم، ساعتی پیش از رسیدن کشتی به مقصد به خاطرم آمد که وجه چای را پرداخت نکردهام، به سرعت به طرف کافیشاپ راه افتادم تعطیل بود و کارگری مشغول نظافت بود، موضوع را گفتم، گفت: صندوق تعطیل شده است، لذا شما میهمان ما هستید! شاید اگر کشور خودمان بود نتیجه دیگری حاصل میشد.
در مجموع سفر با کشتی برای تمام گروههای سنی جذاب و بیادماندنی خواهد بود، پس از 20 ساعت، رأس ساعت 10 صبح کشتی در بندر «اسلو» مرکز نروژ پهلو گرفت، تقریبا همه مسافران یک ساعت پایان سفر را بر روی عرشه محو تماشای زیبایی های جزایر و بنادر اطراف بودند، هوا خنک بود و مرغان دریایی با آمدن کشتی غول پیکر و به امید خوردن غذا از دست مسافران سرو صدای زیادی به راه انداخته بودند، البته در کل سفر این مرغان در کنار کشتی دیده میشدند، بعد از توقف کامل که با مهارت فوق العاده و به قولی میلیمتری انجام شد، راهروهای سیار به دقت به کشتی متصل شد، مسافران برای بازدید چند ساعته از اسلو از کشتی پیاده شدند و ما هم چون قصد اقامت چند روزه در اسلو را داشتیم، پس از تبدیل مقداری یورو به کرون نروژ، در بانک داخل کشتی، تا هفته آینده که تاریخ بازگشتمان بود از این شهر بزرگ شناور خارج شدیم.
ادامه دارد